Interviews
share Delen

Geen keurslijf met eisen, maar: wat kan jij? Elektro Internationaal heeft andere kijk op werving nieuwe medewerkers

De wereld van energie is erg in beweging. Daarom is altijd ruimte voor nieuwe medewerkers bij Elektro Internationaal, bouwer van energieverdeeloplossingen. Toch is vacatures plaatsen voor dit Woerdense bedrijf nauwelijks nodig. Hoe dat kan? “Wij vragen: ‘Waar ben je goed in’ en ‘Waar word je blij van?’ Vandaaruit gaan we kijken wat de mogelijkheden zijn binnen de organisatie. Medewerkers waarderen dit, vertellen dit verder en nieuwe mensen waaien aan. Zij zijn onze beste ambassadeurs.”

Aan het woord is Donna van Koert. Zij is HR-adviseur voor Elektro Internationaal. “Met een team van zo’n honderd mensen werken wij aan wereldwijde projecten in de paneelbouw”, introduceert zij het bedrijf. “Dit doen wij voor onder andere datacenters, de industrie, machinebouw en de utiliteit. Onze medewerkers komen voornamelijk uit de regio en vormen een mooie afspiegeling van onze samenleving. Dat komt mede door de sterke samenwerking met FermWerkde TechnoHub en met diverse scholen om ons heen.”

Wat het inclusieve beleid van Elektro Internationaal kenmerkt, is dat kennis, talenten en vaardigheden van nieuwe medewerkers belangrijker zijn dan alleen de juiste diploma’s. “Diploma’s kun je altijd nog halen”, vervolgt Donna. “Natuurlijk hebben wij een grote groep medewerkers die technisch goed onderlegd zijn, maar wij bieden ook genoeg werkzaamheden waarbij een diploma ondergeschikt is. Zo hebben wij diverse functies waarin medewerkers ondersteunen in de logistiek en helpen in het magazijn. Het werk betreft veelal repeterende handelingen die van enorme toegevoegde waarde zijn ter voorbereiding van het werk van de monteurs. Dat is de kracht van dit bedrijf: uitgaan van de vragen ‘Waar ben je goed in’ en ‘Waar word je blij van?’”

Altijd supervisie
Niet alle medewerkers van Elektro Internationaal beheersen de Nederlandse taal even goed. “Hun technische kennis is vaak uitstekend, maar op het gebied van taal is ondersteuning nodig”, licht Donna toe. “Om dat te ondervangen werken deze monteurs in tweetallen. Minder ervaren collega’s, of collega’s die de taal minder goed spreken, werken altijd onder begeleiding van een senior. Zo kunnen wij blijven voldoen aan de kwaliteit, de veiligheid en de bijbehorende protocollen. In de praktijk zien we dat deze duo’s van elkaar leren. Vaak komen de jonge of anderstalige collega’s met oplossingen voor problemen waar onze seniors nog niet aan hadden gedacht. Dat is natuurlijk helemaal fantastisch!”

Het open en inclusieve beleid van Elektro Internationaal heeft geleid tot een diverse club van medewerkers. “De wereld is groter dan je eigen kleine cirkel”, stelt Donna. “Het is mooi om in ons bedrijf een afspiegeling van de samenleving te zien. Ik zie veel trots en dankbaarheid dat onze mensen werken voor Elektro Internationaal. Nu is ons bedrijf nog verspreid over verschillende vestigingen, maar in de loop van volgend jaar verhuizen we allemaal met elkaar naar één pand. Dan kunnen we nóg beter samenwerken.”

Kijk buiten vacatures
om
Donna’s ervaring is dat in een bedrijf meestal meer werk ligt dan dat er vacatures zijn. “Belangrijk is om met al je collega’s in gesprek te blijven”, zegt zij. “Misschien willen collega’s wel heel graag taken afstaan zodat ook zij weer hun ambities kunnen najagen? Waar word je gelukkig van? Ik ben van mening dat je die vraag voortdurend moet blijven stellen. Zowel aan nieuwe mensen als aan je bestaande collega’s.’’