Interviews
share Delen

Jasper Molendijk van Zalmhuys van Wijnen: “We kijken naar wat iemand kan bijdragen”

Zalmhuys van Wijnen in Krimpen aan den IJssel is meer dan alleen producent van hoogwaardige gerookte zalm. Onder leiding van Jasper Molendijk, die sinds vijf jaar bij het bedrijf betrokken is, heeft Van Wijnen een vooruitstrevende aanpak ontwikkeld op gebied van inclusiviteit en personeelsbeleid.


Het bedrijf verwerkt jaarlijks vier miljoen zalmen en levert aan klanten zoals Jumbo en Hanos, maar ook aan internationale markten in Italië, de Verenigde Staten en Azië. Dit alles wordt mogelijk gemaakt door een team van zo’n 150 medewerkers. De zoektocht naar technisch personeel in de regio Rotterdam is al lange tijd een uitdaging voor Van Wijnen. De krapte op de arbeidsmarkt heeft ertoe geleid dat het bedrijf gedwongen werd om verder te kijken dan de gebruikelijke kanalen. “We zijn altijd op zoek naar creatieve oplossingen om de juiste mensen te vinden,” zegt Molendijk.

Een van die oplossingen was het aannemen van een slechthorende medewerker voor de technische dienst. Deze beslissing illustreert de houding van het bedrijf. “We hadden moeite om geschikt technisch personeel te vinden, en via een jobcoach kwamen we in contact met een slechthorende man,” legt Molendijk uit. “We hebben hem dezelfde kans gegeven als iedere andere kandidaat. We kijken naar wat iemand kan bijdragen, in plaats van te focussen op beperkingen.”



Zalmhuys van Wijnen hanteert een hands-on aanpak als het gaat om inclusiviteit. Voor Molendijk is het vanzelfsprekend dat iedereen, ongeacht achtergrond, geslacht, geloof of beperking, een kans moet krijgen. “We accepteren iedereen zoals hij of zij is en proberen hun sterke punten te benutten. In het geval van onze slechthorende medewerker hebben we praktische oplossingen bedacht om de communicatie soepel te laten verlopen, zoals het gebruik van apps of andere hulpmiddelen,” zegt hij. “We pakken het gewoon praktisch aan, zonder ingewikkeld HR-beleid.”

Naast inclusiviteit, zet Zalmhuys van Wijnen ook in op de ontwikkeling van haar internationale medewerkers. Voor werknemers die geen Nederlands spreken, biedt het bedrijf twee keer per week taallessen aan. “We willen dat onze medewerkers niet alleen binnen het bedrijf succesvol zijn, maar ook in de Nederlandse samenleving een toekomst kunnen opbouwen,” aldus Molendijk. “Daarom investeren we in hun taalvaardigheden.”

De inclusieve aanpak van Zalmhuys van Wijnen wordt ondersteund door samenwerkingen met externe partijen zoals detacheringsbureaus en jobcoaches. Deze partners helpen niet alleen bij het vinden van personeel, maar bieden ook de nodige begeleiding om de medewerkers succesvol te integreren.

Zalmhuys van Wijnen kijkt naar de toekomst met een focus op het verder ontwikkelen van inclusieve wervingsmethoden. Volgens Molendijk gaat het niet alleen om het invullen van vacatures, maar om het bouwen van een hecht en divers team. “We blijven creatief zoeken naar goede medewerkers, ongeacht wie ze zijn of waar ze vandaan komen. We willen samenwerken met partners die ons daarbij kunnen helpen.”