Over SWO de Splinter
Samenwerkingsorganisatie (SWO) de Splinter is opgericht in 2008 met als doel om rendementsverbeteringen te bewerkstelligen voor zelfstandige tankstation ondernemers. Ieder aangesloten station profiteert van de scherpe inkoopafspraken die vooraf gemaakt zijn door Splinter met een grossier. Splinter kan deze scherpe afspraken bewerkstelligen door de slagkracht van een groot aantal stations. Hierdoor blijft er onder aan de streep meer rendement over voor het tankstation. SWO de Splinter is een Coöperatieve Vereniging zonder winstoogmerk en is gericht op samenwerken om zo meer te bereiken dan ieder voor zich.
'Samen sta je sterker'. Dat is de kern van coöperatief ondernemen. In een coöperatie werken leden samen om zo meer te bereiken dan ieder voor zich.
Van inkoop naar full service retail organisatie
SWO de Splinter heeft niet stil gestaan in de afgelopen jaren. Van uitsluitend een inkoopcoöperatie, wat nog steeds de basis is, hebben wij de stap gemaakt naar een full service retail organisatie. Niet alleen op het gebied van inkoop hebben wij onze leden voordelen te bieden, maar ook op diverse andere vlakken kunnen wij onze leden ontzorgen.
Category management
SWO de Splinter maakt voor haar leden een compleet pakket aan schappenplannen en actiekaarten, opgesteld door een eigen category manager. Hierbij wordt gekeken naar een margerijk assortiment met acties afgestemd op de behoefte van de klant. Er is regelmatig afstemming met fabrikanten om acties in te zetten. Deze acties worden aangeprezen middels actie- en schapkaarten en digitale uitingen. Om verbinding met de tankstations te houden is er regelmatig overleg met de assortimentscommissie, welke bestaat uit gekozen afgevaardigden van de leden.
Consumentenspaaracties
Klanten wil je graag terugzien in de shop. Onze 3 jaarlijkse spaaracties zijn telkens succesvol en wijzen uit dat een klant wil terugkomen voor een leuke spaaractie. Samen met onze partners voorzien wij onze leden van originele en verrassende spaaracties om vaste klanten te binden en nieuwe klanten te werven.
Expertise
Door de jarenlange ervaring en het zien van vele tankstations kunnen onze accountmanagers de tankstationhouders voorzien van advies over alles wat zich in en rond de tankstationshop afspeelt. Door de 'best practices' van andere ondernemers in te zetten en ervaringen met elkaar te delen wordt een zelfstandige ondernemer 'expert'.
Dashboard
Wij bieden onze leden ondersteuning aan door middel van geanalyseerde verkoopgegevens in een dashboard. Met een inlog kan een ondernemer zijn eigen verkopen analyseren, benchmarken met gegevens van vergelijkbare shops en hier allerlei nuttige gegevens uithalen. Met deze data hebben wij ondernemers geholpen,hierbij moet je denken aan sanering van bepaalde producten, toevoegen van producten met een goede marge, het aanpassen van de routing in de shop en het beoordelen van investeringen in de shop. Dit alles om weloverwogen beslissingen te nemen, gefundeerd op data, met als doel het rendement van de shop te verhogen.
Netwerk met andere ondernemers in heel Nederland
Tenslotte bieden wij een netwerk van ondernemers verspreid over heel Nederland. Er zijn regelmatig bijeenkomsten waarbij gelegenheid is om te netwerken met andere ondernemers. Ons intranet biedt ook de mogelijkheid om contact te leggen met andere ondernemers. Welke keuzes maken andere ondernemers? Investeren in een carwash, bakery of lunchroom? Tegen welke zaken zijn andere ondernemers aangelopen met verbouwen? Met elkaar hebben we veel kennis in huis.